PVDA BLIJFT BEZORGD OVER SAMEN VEILIG

Door Emiel Holtermann op 5 februari 2021

Afgelopen donderdag 4 februari maakte een inwoner van Nieuwegein gebruik van de inspraakronde van de gemeenteraad en schetste een somber beeld over de uitvoering van werkzaamheden door Samen Veilig Midden-Nederland (SVMN). Zo wees hij er bijvoorbeeld op dat bij beslissingen steeds teruggegrepen wordt op oude rapporten van derden in het dossier die niet geactualiseerd zijn.

De PvdA-fractie maakt zich hierbij grote zorgen. Op basis van dergelijke rapportages worden immers voor ouder(s) en kind ingrijpende beslissingen genomen. Volgens PvdA-raadslid Emiel Holtermann werden dergelijke klachten twee jaar geleden ook al gemeld. “Melders van klachten gaven toen aan dat de waarheidsvinding in de rapportages niet optimaal was. Zij stelden dat meningen van hulpverleners – die niet direct betrokken waren bij het kind – in rapporten worden overgenomen en vervolgens in de rechtbank als waarheid werden gepresenteerd. Oordeelsvorming door gezinsvoogden en gedragsdeskundigen vindt dan plaats op basis van dossiers in plaats van omgang met het kind en zijn ouders.

Op basis van deze en veel andere klachten heeft SVMN in mei 2019 een veranderagenda gepresenteerd. Volgens de inspreker tijdens de raadsbijeenkomst is er echter sindsdien geen verbetering opgetreden.

Dit is voor de PvdA-fractie aanleiding om tijdens de Avond van de Raad van 11 februari door het college nader geïnformeerd te worden over de voortgang van de ontwikkelingen rondom SVMN en de samenwerking in de keten van jeugdbescherming en huiselijk geweld.

De PvdA wil de volgende vragen aan de orde stellen:

1. Wat is de reactie van het college op hetgeen naar voren is gebracht door de inspreker. Wordt het geschetste beeld herkend en zijn er bij het college bijvoorbeeld andere klachten over SVMN bekend?
  2. Hoe staat het met de voortgang van de Veranderagenda van SVMN?

In de Voortgangsrapportage van oktober 2019 staat: “Periodiek zullen we in rapportages over de voortgang van de Veranderagenda zichtbaar maken wat in praktijk is gebracht. Tenslotte vinden we het van belang dat we met onze stakeholders onderzoeken welke effecten worden beoogd en gerealiseerd bij Samen Veilig Midden-Nederland.”

• Zijn er sinds eind 2019 nog voortgangsrapportages verschenen en wat zijn daaruit de belangrijkste conclusies?
        • Is het stakeholders-onderzoek uitgevoerd en wat heeft dit opgeleverd?
        • Kan de raad over de meest recente rapportages beschikken?
  1. Wat gaat het college doen om de geconstateerde problemen aan te pakken en op welke wijze wordt de raad hierbij betrokken?