Een kansrijk leven voor iedereen

Een kansrijk leven voor iedereen

Een kansrijk leven voor iedereen in Nieuwegein. Dat is het uitgangspunt van de Partij van de Arbeid.

Wij kiezen voor gelijke kansen, samenwerking en voor een overheid die de regie pakt, zodat iedereen mee kan doen. De Partij van de Arbeid gelooft in deze waarden en blijft zich hiervoor inzetten.

Op dit moment zien we dat een fatsoenlijk loon, een betaalbare woning en meekomen in de energietransitie niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Dit vinden wij onacceptabel en dat moet anders. De zorgen die hieruit voortkomen, zijn terecht en die moeten beantwoord worden. In dit verkiezingsprogramma vindt u onze keuzes om oplossingen te bieden voor de vraagstukken in Nieuwegein.

De toegenomen ongelijkheid en verdeeldheid in de samenleving is niet van de afgelopen tijd, maar is door de coronacrisis wel zichtbaarder geworden. De Partij van de Arbeid blijft investeren in een samenleving waar iedereen zich deelgenoot van voelt, waar met meer vertrouwen vooruit kan worden gekeken en waar inwoners kunnen rekenen op een sterke overheid.

En dat doe je door mét inwoners in plaats van óver inwoners te praten. In alle gevallen moeten inwoners de kans krijgen om mee te doen, ook als dit om extra inspanning van de gemeente en samenwerkingspartners vraagt. Op die manier komen zorgen of hulpvragen in een vroeg stadium in beeld, waarna de beste ondersteuning kan worden geboden. Hiermee voorkomen we stapelende problemen of onbeantwoorde zorgen die te laat worden ontdekt.

De Partij van de Arbeid staat voor een samenleving waar respect en begrip voor elkaar de uitgangspunten zijn. In Nieuwegein is geen plaats voor uitsluiting en discriminatie. We zullen meer naar elkaar moeten luisteren en het vertrouwen, in elkaar en in de overheid, samen moeten herstellen. Daarbij is van belang dat participatie voor iedereen toegankelijk is.

Een goed functionerende gemeente heeft ook de financiën op orde. De komende jaren staan wij voor grote uitdagingen op het gebied van zorg, ondersteuning en jeugdzorg. Onze scholen en sportaccommodaties zullen voldoen aan de eisen van deze tijd. En alle buurten worden in samenspraak met hun bewoners duurzaam vernieuwd.

Bij gebrek aan voldoende middelen vanuit het Rijk zal de gemeente scherpe keuzes moeten maken, maar het behoud van onze sociale infrastructuur staat daarbij niet ter discussie. Wij zorgen voor een gezond en duurzaam financieel evenwicht en geven ons geld daarbij gericht uit.

De Partij van de Arbeid kiest voor een ruimhartig sociaal domein, waardoor hulp en ondersteuning altijd geboden kan worden. Onze kinderen verdienen de komende jaren duurzaam vernieuwde scholen waarin goed onderwijs kan worden gegeven. En het programma Betere Buurten zal alle buurten en haar bewoners aandoen, zodat we kunnen leven in groene, veilige en gezonde wijken.

Ondanks de nodige problemen en de grote opgaven die ons te wachten staan, zijn we positief dat we veranderingen kunnen doorvoeren. Als we de kansen die er zijn nu aangrijpen, dan is er heel veel mogelijk.

Wij werken samen aan een sociaal Nieuwegein met een kansrijk leven voor iedereen. Dit gaat niet vanzelf, daar moet je voor blijven kiezen!

Onze plannen voor:

Duurzaamheid, energie en klimaat

Een schone, duurzame en eerlijke koers is nodig. In de komende jaren zetten we in Nieuwegein alles op alles om de nu al merkbare gevolgen van klimaatverandering, zoals extreme hitte,

Cultuur

De coronacrisis heeft de culturele sector heel hard geraakt. De gevolgen hiervan zullen ook na 2021 merkbaar blijven. Dankzij de steun vanuit het Rijk, de specifieke steunpakketten voor de cultuursector,

Gezondheid en zorg

Sinds 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de wmo en de jeugdzorg. Deze taken zijn dan wel  naar de gemeente gegaan, maar met te weinig geld. De PvdA vindt dat

Jeugdzorg

In de discussie over de jeugdzorg is de jeugd zelf vaak de grote afwezige en gaat het vaak alleen maar over geld. Waarom vragen we nooit aan die jeugdigen zelf

Onderwijs en educatie

Ieder kind verdient een fijne jeugd, een veilig thuis en een goede scholing. Op school maak je vrienden, word je uitgedaagd om te ontdekken wie je bent en leer je

Sport