Cultuur

Cultuur

De coronacrisis heeft de culturele sector heel hard geraakt. De gevolgen hiervan zullen ook na 2021 merkbaar blijven. Dankzij de steun vanuit het Rijk, de specifieke steunpakketten voor de cultuursector, de steunmaatregelen van onze gemeente en de creativiteit en innovatiekracht van de sector zelf, zijn er weinig culturele instellingen omgevallen. We zetten ons tot het uiterste in voor rijkssteun voor de cultuursector zolang dat nodig is. Als gemeente kunnen we de enorme verliezen niet alleen compenseren. Overheidssteun zal ook nodig zijn waar herstel op gang moet worden gebracht.  Theater, bibliotheek en musea blijven voor ons culturele basisvoorzieningen die voor alle inwoners toegankelijk moeten zijn. We continueren daarom de subsidies aan deze instellingen.

Kunst en cultuur raken, verbinden, verheffen inspireren, ontspannen en bieden naast plezier ook stof tot nadenken. Het gaat over wie we zijn, over onze drijfveren en over onze dromen. Zonder ons theater en muziekschool De Kom, De tweede verdieping, cultureel centrum de Partner en onze historische musea is het lastig om die dromen te verwezenlijken. Cultuur draagt in al zijn verschijningsvormen bij aan de leefbaarheid in onze wijken. Voor de PvdA is het belangrijk dat alle vormen van cultuur toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen en dat elke cultuuruiting van waarde en dus welkom is. Voor mensen met een kleine beurs zijn kunst en cultuur nog te vaak onbereikbaar. Daarom bieden we mogelijkheden met de Nieuwegein Stadspas. En ook de makers hebben het vaak moeilijk: het is moeilijk betaalbare atelierruimtes te vinden en het is moeilijk zich te verzekeren. Iedereen moet kunnen genieten van kunst en cultuur. Daarom is het ook belangrijk dat de culturele en creatieve sector de diversiteit van onze samenleving representeert.

Op veel plaatsen in de openbare ruimte in Nieuwegein zijn beelden of kunstobjecten te vinden. Zoals bij winkelcentra, scholen en in parken. Ieder kunstobject draagt bij aan de verfraaiing van de omgeving. Er zijn tientallen beelden. Deze vormen tezamen het Buitenmuseum. Het 50-jarig bestaan van onze stad heeft opnieuw het belang laten zien van onze historische verenigingen met onze musea (museum Warsenhoeck en museumwerf Vreeswijk) over onze geschiedenis. Onze beschermde dorpsgezichten, Vreeswijk en dorpskern Jutphaas beschermen we en houden we in stand.

Cultuur in Nieuwegein

• We blijven investeren in onze culturele voorzieningen om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van onze gemeente te vergroten. Zo zetten we de plannen voor het toekomst bestendig maken van De Kom door en maken deze voorziening toegankelijker en betaalbaarder voor beoefenaren van (semi-)amateurkunst.

• In wijken en op plekken, waar deelname aan culturele activiteiten niet vanzelfsprekend is, moedigen we deelname aan. Culturele diversiteit zien wij daarbij als een noodzaak. We moedigen wijkorkesten aan (zoals De Kom die organiseert), we verlevendigen de binnenstad met kunst en we maken maatschappelijke initiatieven van inwoners mogelijk met een bijdrage aan Geins Geluk.

• Alle kinderen en jongeren moeten mee kunnen doen aan cultuureducatie. We maken dit toegankelijk en betaalbaar. Ook gaan we door met muziek- en kunstlessen in De Kom, die je ook kunt volgen met de Stadspas.

• De bibliotheek De Tweede Verdieping is voor onze inwoners van groot belang. De Tweede Verdieping leent al lang niet meer alleen boeken uit, maar is voor de gemeente een belangrijke partner als het gaat over omgaan met digitale informatie, tegengaan van laaggeletterdheid en stimuleren van lokale debatten. Voor zowel jong als oud is het een laagdrempelige ontmoetings- en leerpla Samen met De Tweede Verdieping versterken we deze functie in het nieuwe Atrium van het Stadshuis.

• Cultureel erfgoed beschermen en behouden we.

• De PvdA blijft zich inzetten voor een goed geoutilleerd evenemententerrein, zo mogelijk in Park Oudegein. Onze inwoners en vooral onze jongeren hebben (en al helemaal na de corona-maatregelen) behoefte om samen cultuur te beleven. Een goed bereikbaar en geoutilleerd evenemententerrein biedt daartoe mogelijkheden.

• In het evenementenbeleid zien wij niet alleen een rol voor commerciële organisatoren, maar vooral ook voor initiatieven uit de stad die hiervoor onder bepaalde voorwaarden gesubsidieerd kunnen worden. Om onze stad meer levendig en sprankelend te laten zijn, is het volgens ons nodig dat de gemeente zelf meer initiatief neemt voor het organiseren van evenementen.

• We gaan samen op zoek naar een nieuwe permanente locatie voor de Stichting Kunstgein, die nu tijdelijk in het Stadshuis is gevestigd.