Onderwijs en educatie
Verkiezingsprogramma

Onderwijs en educatie

Ieder kind verdient een fijne jeugd, een veilig thuis en een goede scholing. Op school maak je vrienden, word je uitgedaagd om te ontdekken wie je bent en leer je wat je kunt doen om je dromen waar te maken. Onze scholen zijn de plekken waar heel veel kinderen met plezier naar toe gaan om iedere dag weer iets nieuws te leren.  Of je in Galecop, Wijkersloot of Fokkesteeg woont, of je ouders rijk zijn of niet, dit mag nooit bepalend zijn voor de kansen die je krijgt in het onderwijs.

Ondanks het recht op gelijke kansen nemen de verschillen in het onderwijs nog steeds toe en worden die verschillen ook hardnekkiger. De corona-crisis maakt de verschillen ook beter zichtbaar.

Iedere ouder wil dat zijn of haar kind een goede start krijgt in het leven. Dat is voor ouders met hogere inkomens vaak eenvoudiger en beter te realiseren dan voor ouders met een laag inkomen. Leerachterstanden komen dan ook meer voor bij kinderen van ouders met een laag inkomen.

Doordat leerlingen met leerachterstanden niet gelijk zijn verdeeld over onze verschillende basisscholen worden de verschillen tussen de scholen onderling groter. Dit effect wordt versterkt doordat juist de basisscholen waar veel leerlingen met een leerachterstand te vinden zijn, vaak kampen met een lerarentekort.

Voor de PvdA is deze kansenongelijkheid onaanvaardbaar. Wij vinden dat alle kinderen gelijke kansen verdienen en we doen er in onze gemeente alles aan om kansengelijkheid te bevorderen. Dat betekent onder andere dat we  leerachterstanden en laaggeletterdheid tegengaan.

In ons beleid, maar ook in onze samenwerking met scholen en ouders, doen we er alles aan om de kansengelijkheid te vergroten en leerachterstanden in te halen.

Natuurlijk zijn de scholen verantwoordelijk voor de inhoud van het lespakket, maar dat betekent niet dat we als gemeente aan de zijlijn kunnen blijven toekijken en ons alleen met de huisvesting bemoeien. We helpen scholen om zich te ontwikkelen tot sociale ontmoetingsplaatsen, bieden kinderen met leerachterstanden extra steun en bestrijden de kansenongelijkheid met gericht beleid.

Voor ons is de school de plek waar je leeftijdsgenoten ontmoet, de plek waar je je veilig voelt, waar je leert en groeit en waar je een eerlijke start in het leven maakt.


 

Onderwijskansenbeleid: ieder kind een eerlijke start, waarbij afkomst nooit bepalend mag zijn

  • We ondersteunen gezinnen die het moeilijk hebben door te investeren in Voor- en Vroegschoolse Educatie, die nauw op elkaar moeten aansluiten. We helpen ouders betrokken te zijn bij de taalontwikkeling van hun kind en in het gezin.

  • Om alle kinderen gelijke kansen te bieden investeren we extra in scholen die veel leerlingen met een leerachterstand hebben, of veel kinderen uit gezinnen met lage inkomens.

  • In onze gemeente ondersteunen we scholen bij het verbeteren van hun leesonderwijs door samenwerking met De Tweede Verdieping mogelijk te maken.

  • We vinden dat ieder kind mee moet kunnen doen. Daarom werken we in onze gemeente samen met stichting Leergeld: daardoor kan ieder kind aan binnen- en buitenschoolse activiteiten deelnemen en gewoon meedoen.

  • Betrokken ouders zijn goud waard en dat koesteren we. Met een gerichte aanpak gaan we scholen ondersteunen om alle ouders bij de school en de educatieve ontwikkeling van hun kinderen te betr

  • Bijles en huiswerkbegeleiding horen niet afhankelijk te zijn van je portemonnee. Alle kinderen die extra onderwijs, huiswerkbegeleiding of coaching in studievaardigheden nodig hebben, moeten dat via de school kunnen krijgen. Scholen kunnen hiervoor extra middelen aanvragen uit het budget voor Onderwijskansenbeleid.

  • We maken in samenwerking met de scholen een structurele regeling voor een zomerschool met zowel een ontspannend als een educatief aanbod.

  • We zorgen dat de lijntjes tussen de jeugdzorg, jeugdhulpverlening en de scholen kort zijn en regelen de jeugdhulp waar mogelijk intern op school. Voor kinderen in een moeilijke thuissituatie is school vaak de enige veilige plek. Dit doen we door te blijven investeren in Geynwijs op school en we versterken het schoolmaatschappelijk werk op scholen. De schoolmaatschappelijk werkers kunnen leraren, ouders en leerlingen ondersteunen bij allerlei (zorg)vragen, zodat leraren weer kunnen doen, waar ze voor zijn aangenomen: les geven. We zetten, samen met de samenwerkingsverbanden, ook in op het verlagen van het aantal thuiszitters.

  • We willen dat elke jongere een startkwalificatie kan behalen. Zonder startkwalificatie is het vinden van een goede en zekere baan heel lastig. Om voortijdig schoolverlaten van jongeren te voorkomen werken we intensief samen met de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) Regio Utrecht en de betrokken scholen voor vso, vo en mbo. Zo nodig zetten we daar ook Geynwijs op school, leerplicht, het werkteam en het Jongerenloket bij in.

  • Onderwijs, gemeente en lokaal bedrijfsleven moeten meer en gestructureerder samenwerken om de kansen van mbo’ers op de regionale arbeidsmarkt te vergroten. Hiervoor stellen we samen een lokale/ regionale mbo-agenda op. In deze agenda maken we ook concrete afspraken over het aantal stageplaatsen. Als gemeente zorgen we jaarlijks voor minimaal 20 stageplekken. We tolereren geen discriminatie bij het invullen van stageplekken. Op initiatief van de PvdA hebben we er voor gezorgd dat de stagevergoeding van studenten uit het mbo is gelijkgetrokken met die van hbo en wo.

Aanpak laaggeletterdheid

Het aantal laaggeletterden in Nieuwegein wordt geschat op ongeveer 8.500 inwoners. Laaggeletterdheid hangt nauw samen met geringe arbeidsparticipatie, maatschappelijke participatie, schuldenproblematiek en gezondheidsklachten. De PvdA geeft daarom grote prioriteit aan de aanpak ervan.

  • We maken een plan van aanpak om laaggeletterdheid bij onze inwoners te bestrijden. Hiervoor werken we samen met de scholen, de Tweede Verdieping, het Taalhuis Lekstroom en organisaties als Stichting Lezen en Schrijven. We ondersteunen hen financieel bij het realiseren van de aanpak van laaggeletterdheid.  We bevorderen dat mogelijke vindplaatsen van zowel NT1 als NT2 laaggeletterden optimaal benut worden voor een warme overdracht naar een passend passend (taal)aanbod.

  • In de Voor- en Vroegschoolse Educatie bieden we de betrokken laaggeletterde ouders een programma aan om henzelf en hun kinderen zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen bij de taalont Ook intensiveren we het programma ‘Taalvisite’, waarbij taalcoaches laaggeletterde ouders en hun kinderen met lezen ondersteunen. Dit doen we door enerzijds de professionele scholing en ondersteuning van de vrijwillige taalcoaches uit te breiden en anderzijds door meer mogelijkheden (terugkomdagen) te bieden voor ondersteuning van gezinnen die dat nodig hebben voor een succesvolle aanpak.

  • In onze buiten- en naschoolse opvang is de bestrijding van laaggeletterdheid een van de speerpunten en worden kinderen met informele lesmethodes aangemoedigd om meer te lezen.

  • Bij Taalhuis Lekstroom kunnen laaggeletterde volwassenen terecht voor taal, reken en digitale vaardigheden. Dit aanbod is heel laagdrempelig.

  • In samenwerking met onze buurgemeenten, de provincie en de VNG lobbyen we voor meer geld voor het aanpakken van de laaggeletterdheid.

Huisvesting: moderne scholen als ontmoetingsplaats

De huidige plannen omtrent de onderwijshuisvesting en sportaccommodaties in Nieuwegein dienen met volle kracht te worden uitgevoerd. Deze bieden veel kansen voor betere samenwerking tussen scholen, waarbij de kwaliteit van het onderwijs centraal staat en niet het handhaven van alle denominaties in elke wijk.

  • Onze kinderen verdienen een veilige, moderne en duurzame school, met extra aandacht voor een gezond binnenklimaat. De corona-pandemie heeft duidelijk gemaakt dat scholen niet op een gezond binnenklimaat kunnen wachten totdat zij aan de beurt zijn voor (ver)nieuwbouw. De gemeente zal samen met de schoolbesturen goede afspraken moeten maken over goede luchtkwaliteit in alle scholen, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de door het rijk beschikbare gestelde middelen voor dit doel.

  • In ons integraal huisvestingsplan is samenwerking een voorwaarde voor vernieuwing van de huisvesting.

  • Ons ideaal is een brede school of Kindcentrum voor ieder kind. De school, gratis kinderopvang, voldoende buitenschoolse activiteiten en brede talentontwikkeling vormen samen de brede scholen. Door naast onderwijs en kinderopvang ook vrijetijdsbesteding, ontspanning, sport en cultuur te bieden, krijgen alle kinderen de mogelijkheid zich optimaal te ontwikkelen.

  • Onze schoolgebouwen zijn aangepast aan de eisen van deze tijd, dus naast klaslokalen zijn er ruimtes voor individuele begeleiding en schoolmaatschappelijk werk. En er zijn ouderkamers, waar ouders elkaar kunnen ontmoeten en waar contacten  kunnen ontstaan tussen ouders en de school. De school wordt ook buiten schooltijden een sociale ontmoetingsplaats.

  • Schoolpleinen zijn geschikt om te spelen, te ontdekken en ze nodigen uit tot bewegen. Daarom maken we schoolpleinen ook na schooltijd toegankelijk.

  • We zorgen ervoor dat ieder kind veilig naar school kan wandelen en fietsen en we ontmoedigen het naar school brengen en halen met de auto. De directe omgeving van scholen is verkeersveilig voor kinderen en hun ouders. Rondom elke school richten we de straten in als schoolzone. Rondom scholen is veiligheid voor kinderen het belangrijkste en krijgen voetgangers en fietsers voorrang.

Deel dit