Jeugdzorg
Verkiezingsprogramma

Jeugdzorg

In de discussie over de jeugdzorg is de jeugd zelf vaak de grote afwezige en gaat het vaak alleen maar over geld. Waarom vragen we nooit aan die jeugdigen zelf hoe het nu eigenlijk met ze gaat? Er wordt te weinig gekeken naar de vraag of kinderen en jeugdigen geholpen zijn met de zorg die wij verlenen, en of ze gelukkiger en veiliger kunnen opgroeien.

De PvdA wil de jeugdzorg vooral verbeteren door het belang van kinderen weer centraal te stellen.

Op de vraag hoeveel geld we er als maatschappij voor over hebben om alle kinderen en jeugdigen in een veilige en liefdevolle omgeving te laten opgroeien past volgens de PvdA maar één antwoord: zoveel als nodig is.

Uit landelijk onderzoek (AEF, SCP, 2020) blijkt een achterblijvende instroom van kinderen uit bijstandsgezinnen, éénouderhuishoudens of mensen met een niet-Westerse migratie-achtergrond.  We zien echter een stijging bij de groep uit de middeninkomens (voor lichte zorgvormen). Het is zorgelijk dat mensen die ondersteuning en zorg het hardste nodig hebben, aan het kortste eind lijken te trekken.

Preventie doe je niet omdat het goedkoper is, maar omdat het goed is voor het kind. Het vroegtijdig bereiken van kwetsbare groepen is echter nog niet verbeterd ten opzichte van de periode vóór de jeugdwet. Omdat vroegsignalering nog maar beperkt plaatsvindt en de effecten waarschijnlijk pas na enkele jaren zichtbaar zijn, is het nog niet duidelijk wat de effecten van preventie en vroegsignalering daadwerkelijk zijn. Het is dus nog te vroeg om daar nu al vergaande conclusies aan te verbinden. Goede preventie en vroegsignalering zijn een sterke basis (aanwezigheid in de natuurlijke omgeving van kinderen, het verstevigen van de samenwerking tussen onderwijs en het lokale team) en effectieve interventies (je kan kinderen alleen helpen als je goede zorg levert) zijn noodzakelijk.


 

Jeugdzorg in Nieuwegein

  • Wij kiezen voor een integraal jeugdgezondheidszorgbeleid vanaf de zwangerschap tot 23 jaar. Daar hoort op indicatie prenatale zorg door het consultatiebureau bij, maar ook speciaal aandacht voor zorg aan de groep 18 tot 23 jarigen.

  • We geven meer prioriteit aan die mensen die de weg naar hulp en ondersteuning moeilijker weten te vinden. We verbeteren de signalering van deze behoefte aan zorg en ondersteuning door betere informatievoorziening, eenvoudiger procedures, een toegankelijker sociale kaart en betere bekendheid van de mogelijkheden. Ook het verduidelijken aan jongeren en hun ouders wat verwacht kan worden van de professionals van Geynwijs is een belangrijk aandachtspunt.

  • We bieden mogelijkheden aan kinderen die zonder hulp (tijdelijk) niet thuis kunnen wonen, zoals hulp bij de opvoeding in huis, inzet van buurtgezinnen, pleegzorg, tijdelijk of langer wonen met begeleiding elders in de stad. We willen dat kinderen, ook als het even niet vanzelf gaat, zoveel mogelijk in hun eigen omgeving kunnen opgroeien.

  • We zetten in op laagdrempelige opvoedondersteuning met steungezinnen, pleeggezinnen, buddies of maatjes, gezinshuizen, pleeghuizen en Kamers met Aandacht. Daarbij is het uitgangspunt dat zorg en ondersteuning in of zo dicht mogelijk bij de eigen vertrouwde omgeving georganiseerd wordt. We ondersteunen pleegouders als dat nodig is en voorkomen zo dat pleegouders uitvallen.

  • We zetten regionaal in op het beperken van de wachtlijsten voor specialistische jeugdhulp. Noodzakelijke acute hulp kan en mag niet uitgesteld worden. Inzet op lichte (preventieve) hulp mag er niet toe leiden dat deze specialistische hulp wordt verdrongen. Het devies blijft ‘zwaar als het moet, licht als het kan’.

  • De jongerenwerkers hebben een belangrijke signalerende rol, doordat zij laagdrempelig het gesprek aangaan met jongeren. Deze manier van werken vanuit een laagdrempelige vertrouwensrelatie speelt een belangrijke rol in het voorkomen van zwaardere zorg voor jongeren. Ook blijkt uit onderzoek dat jongerenwerkers een belangrijke rol kunnen spelen bij de aanpak van bijvoorbeeld eenzaamheid onder jongeren en seksueel misbruik. Ook kunnen zij als brug functioneren om jongeren meer bij het beleid te betrekken. Daarom kiezen wij voor een substantiële uitbreiding van het aantal jongerenwerkers in onze gemeente.

  • We gaan door met het project voor gemengd wonen Inn Between en zoeken daarvoor een definitieve plek. Mensen met verschillende achtergronden leven hier samen met elkaar in een community: statushouders, jongeren, spoedzoekers en reguliere bewoners. Kamers met Kansen is een geïntegreerd onderdeel van Inn Between en biedt jongeren van 16 tot 26 jaar de mogelijkheid zelfstandig te leren wonen door middel van coaching op alle leefgebieden.

  • Het is van belang om de resultaten van (individuele) hulptrajecten te volgen en op basis daarvan ‘lessen’ te trekken om tot betere preventie te komen. We verzamelen daarom niet alleen cijfers, maar ook de individuele verhalen van jongeren en hun ouders over hun ervaringen met de hulpverlening te horen.

Deel dit