Sport

Sport

Sinds de corona-crisis is het nog eens extra duidelijk hoe belangrijk sport en bewegen is. Sporten is belangrijk voor iedereen: niet alleen voor onze gezondheid, maar ook voor onze ontwikkeling, sociale contacten en ons welbevinden. Daarom vinden we het belangrijk dat iedereen kan sporten en dat kinderen al zo jong mogelijk in aanraking komen met sporten: op school, in de buurt en bij de verenigingen.

Elke week weer staan vele vrijwilligers van sportverenigingen voor dag en dauw op om het beoefenen van hun sport in onze gemeente mogelijk te maken. Daarmee leveren ze een onmisbare bijdrage aan de vitaliteit en kracht van onze lokale samenleving. Wie sport en lid is van een sportclub, is vaak gezonder en heeft vaak ook een breder sociaal netwerk. We koesteren onze vrijwilligers en sportverenigingen en zien sport als een publieke voorziening.

Wanneer geld het probleem is, komen we kinderen, jongeren en ouderen tegemoet met onze Nieuwegein Stadspas. Sport en bewegen moet voor iedereen betaalbaar en toegankelijk zijn.

Sportverenigingen verzorgen een belangrijk deel van het sport- en beweegaanbod in de wijken. Hiervoor zijn vitale en toekomstbestendige verenigingen nodig. We ondersteunen sporten met buurtsportcoaches en sportparkmanagement. De buurtsportcoaches zetten we gericht in om de vrijwilligers te ondersteunen, de verenigingen te versterken en sport te verbinden met bijvoorbeeld onderwijs en welzijn.

Sporten in Nieuwegein

• Sporten is leuk, gezond, en vergroot de sociale samenhang. Daarom stimuleren we onze jeugd om lid te worden van een sportvereniging en bieden we ouders met een smalle portemonnee financiële ondersteuning, zodat alle kinderen kunnen meedo Met de Nieuwegein Stadspas kunnen huishoudens gebruik maken van sport- en culturele activiteiten. Ook kunnen kinderen korting krijgen op zwemlessen.

• We gaan door met het (mede) financieren van de buurtsportcoaches. Zij spelen een belangrijke organiserende en coördinerende rol in de samenwerking met de verschillende partijen (o.a. sportverenigingen, sportaanbieders, jongerenwerkers, het Vrijwilligershuis, MOvactor). Zo organiseren zij bijvoorbeeld kennismakingslessen voor de jeugd en vinden en ondersteunen zij vrijwilligers. Daarnaast versterken en begeleiden zij sportverenigingen, waarbij ook aandacht is voor activiteiten voor mensen met een beperking.

• Ook continueren we het sportparkmanagement voor Noord/Galecop en breiden dit uit voor Zuid/Sportpark Parkhout-Zandveld (SPZ).

• Goede sportvoorzieningen zijn noodzakelijk. Daarom gaan we verder met het vernieuwen en verduurzamen van sportaccommodaties en sportvelden. De vernieuwing van Sportpark Parkhout-Zandveld (SPZ) ronden we af en we maken met de hockey een mooie nieuwe plek.

• In de inrichting en ontwikkeling van de buitenruimte houden we nadrukkelijker rekening met bewegen. We investeren ook in voorzieningen voor individuele sport en recreatie. Denk daarbij aan wandel- en hardlooproutes in de open lucht, maar ook buitenfitness of yoga in de parken. Het buiten beweegplein Batau en in park Kokkebogaard zijn daar een goed voorbeeld van.