In Nieuwegein en binnen de gehele regio is sprake van een ernstige wooncrisis. De wachttijd voor een sociale huurwoningen in Nieuwegein is inmiddels opgelopen tot dertien jaar. Dat is onacceptabel en die wachttijd moet omlaag. Ook zijn woningen met een lage middenhuur zijn amper beschikbaar.
Voor starters is het nagenoeg onmogelijk een betaalbare woning te vinden. Inwoners die willen doorgroeien krijgen te maken met torenhoge aankoopprijzen. En ouderen die hun gezinswoning willen verruilen voor een fatsoenlijk appartement in de eigen wijk kunnen deze nauwelijks vinden. Deze problemen vragen om extra inspanningen van alle betrokken partijen. We moeten bouwen voor verschillende doelgroepen, zodat de doorstroming op gang komt en iedereen een kans krijgt op die fijne, passende en betaalbare woning.
Onze idealen van een dak boven je hoofd, genoeg ruimte om in te leven en betaalbare woonlasten zijn op dit moment voor lang niet iedereen meer haalbaar. Partijen op de woningmarkt maken door de stijging van de huizenprijzen en speculatie grote winsten en woningcorporaties doen er alles aan om een bijdrage te leveren aan meer sociale huurwoningen, die passend zijn bij de groei van onze stad. Om dat te kunnen realiseren hebben woningcorporaties een sterke overheid nodig die blijft kiezen voor betaalbaar wonen. De laatste jaren hebben wij hard gewerkt aan het bouwen van extra woningen en daar gaan we in Nieuwegein mee door. Daarbij zorgen we ook dat iedere woning in 2040 is verduurzaamd en dat alle inwoners een lage energierekening hebben.
Maar met bouwen alleen komt het einde aan deze wooncrisis niet in zicht. We moeten ook een halt toeroepen aan beleggers en projectontwikkelaars wanneer voor hen het rendement en de eigen winst belangrijker zijn dan voldoende goede en betaalbare woningen. Stoppen we dat niet, dan zal het tekort aan betaalbare woningen alleen maar toenemen. Het marktdenken mag niet langer overheersen. We moeten de regie terugpakken door met maatschappelijke verantwoordelijke beleggers samen te werken. Alleen dan kunnen we de volkshuisvesting in ere herstellen en bouwen we voldoende betaalbare woningen in Nieuwegein.
Wij willen dat het niet uitmaakt of je in Vreeswijk, Batau of Galecop opgroeit en woont. In heel Nieuwegein staan gezondheid, veiligheid en duurzaamheid voorop. Onze kinderen moeten kunnen spelen op fijne en veilige speelplekken, we moeten kunnen genieten van voldoende groen en we willen een belangrijke bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen. Wij kiezen voor investeringen in essentiële voorzieningen zoals de bibliotheek, het zwembad en onze buurtpleinen. Daarmee maken we Nieuwegein niet alleen tot een fijne woonplek, maar ook tot een sociale ontmoetingsplaats.
Meer betaalbare woningen
-
We gaan door met het Nieuwegeinse woningbouwprogramma waarbij we kansen in de wijk aangrijpen en bestaande bebouwing gebruiken voor nieuwe initiatieven. Het waardevolle groen in onze stad blijft daarmee ook groen.
-
De ontwikkelingen in City en Rijnhuizen zijn de belangrijkste woningbouwlocaties tot 2030 en leveren een forse bijdrage aan het aantal nieuwe woningen.
-
In onze omgevingsvisie is vastgesteld dat 30% sociaal en 20% middenhuur moet worden gebouwd. Deze verdeling blijft een voorwaarde bij het toevoegen van extra woningen in Nieuwegein. Het bouwen van betaalbare woningen is een voorwaarde voor de bouwvergunning.
-
We maken met de woningcorporatie afspraken om de groep mensen die in een te dure woning woont, te helpen. Deze inwoners kunnen verhuizen naar een goedkopere woning of kunnen in aanmerking komen voor huurverlaging.
-
Op dit moment kunnen woningcorporaties 20% van het aanbod verloten onder starters. We zien dat dit percentage niet wordt behaald. Om starters echt een kans te bieden, moeten woningcorporaties dit volledige aandeel aan deze doelgroep gunnen.
-
De starterslening houden we in stand om kansen te bieden aan jongeren die een eerste woning met een beetje hulp van de gemeente willen kopen.
-
We maken afspraken met woningcorporaties voor het bouwen van lage middenhuur woningen. Dit zijn woningen net boven de liberalisatiegrens. Op die manier kunnen Nieuwegeiners doorstromen naar een volgende passende woning en hebben anderen weer kans op een sociale huurwoning.
-
We vinden het niet uit te leggen dat woningcorporaties in deze tijd hun sociale huurwoningen verkopen en daarom willen we een onvoorwaardelijke verkoopstop invoeren.
-
Bewoners die hun gezinswoning willen verruilen voor een nieuwe sociale huur of middenhuur appartement krijgen voorrang bij de toewijzing hiervan. Hierdoor komen er ook woningen vrij voor een volgende generatie.
-
Indien woningcorporaties nieuwbouwplannen hebben, moeten bestaande huurders snel duidelijkheid krijgen en is een terugkeergarantie een harde eis. Daarnaast moet het aantal sociale huurwoningen minimaal gelijk blijven en gaat leefbaarheid altijd voor verdichting.
De gemeente pakt de regie
-
We streven naar wijken met een divers woningaanbod. Daarom kiezen we ervoor het aanbod middenhuur woningen in bestaande wijken te vergroten. Met actief grondbeleid stimuleren we de bouw van betaalbare huurwoningen en voorkomen we dat grond in handen valt van speculerende beleggers en projectontwikkelaars.
-
In onze gemeente is doorstroom uit sociale huurwoningen belangrijk. Om die doorstroom op gang te brengen is het essentieel om ook voldoende middenhuur woningen te bouwen. We verplichten institutionele beleggers tot het bouwen van woningen met een huurbedrag tot zowel € 850 als tot € 950 per maand.
-
We leggen in de afspraken met projectontwikkelaars een instandhoudingstermijn van twintig jaar vast, zodat de betaalbare woningen voor langere tijd beschikbaar blijven. Het project Van Reeshof in Jutphaas-Wijkersloot is hiervan een voorbeeld.
-
Om speculatie met woningen te voorkomen voeren we bij nieuwbouwwoningen in onze gemeente een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatiebeding in. Hiermee voorkomen we dat koopwoningen worden verhuurd of worden doorverkocht voor de maximale winst. We voeren een opkoopbescherming in voor heel Nieuwegein.
-
Voor malafide huisjesmelkers is in onze gemeente geen plek. Verhuurders die herhaaldelijk de regels overtreden, hun panden laten verkrotten, veel te hoge huurprijzen innen en huurders schofferen, komen niet in aanmerking voor een verhuurdersvergunning, of verliezen die als ze er al een hebben.
-
De gemeente pakt de regie om het gebied Herenstraat-Kruyderlaan te ontwikkelen tot een volwaardig woon- en leefgebied dat aansluit bij de omliggende buurten.
-
We stellen een volkshuisvestingfonds in. Op deze manier dragen ontwikkelaars die geen betaalbare woningen bouwen alsnog financieel bij aan het realiseren van betaalbare woningen elders in de stad.
-
Goed en passend wonen is een belangrijke levensvoorwaarde en draagt bij aan gezondheid en welbevinden. Met het programma Woonwijs maken we mogelijk dat inwoners op een passende plek zelfstandig kunnen wonen met waar nodig passende ondersteuning.
De gezonde en leefbare wijk
-
We zorgen voor voldoende nieuwbouw voor ouderen die uit hun eengezinswoning willen doorstromen naar een nul-tredenwoning. Hiervoor bouwen we in de eigen wijk meer levensloopbestendige appartementen.
-
We maken voldoende middelen vrij voor de ondersteuning aan ouderen die behoefte hebben aan zorg dichtbij huis. In deze gebouwen zorgen we voor ontmoetingsplekken en zorgvoorzieningen om eenzaamheid te bestrijden en organiseren we passende zorg. Deze woningen realiseren we samen met zorgverzekeraars en woningbouwcorporaties en ze worden met voorrang voor Nieuwegeiners gebouwd. Het gezondheidshuis De Componist in Zuilenstein nemen we hierbij als voorbeeld.
-
We gaan door met binnenstedelijk bouwen in City. Daarbij blijven betaalbaarheid, duurzaamheid en langzaam verkeer randvoorwaarden.
-
Om de ontwikkeling in City betaalbaar en duurzaam te houden, zijn lagere parkeernormen nodig. We zorgen tegelijkertijd voor een goede aansluiting op langzaam verkeersroutes en het openbaar vervoer.
-
Om de hoge woningnood op te kunnen lossen, gaan we aan de slag met de voorbereiding voor de ontwikkeling in de A12-zone na 2030, waarbij een gezonde leefomgeving met behoud van groen noodzakelijk is. Daarbij zijn toekomstige plannen alleen mogelijk als de ontsluiting van het openbaar vervoer van het gebied en heel Nieuwegein door een forse rijksinvestering wordt verbeterd. We betrekken inwoners intensief bij deze planontwikkeling.
-
In samenwerking met de woningcorporaties regelen we voor mensen, die uit beschermd wonen komen, goede huisvesting en voorkomen zo een concentratie van deze groep in een bepaalde wijken.
-
We gaan door met de Betere Buurten projecten en zorgen daarbij voor een gezonde financiële onderbouwing, zodat alle buurten in Nieuwegein de komende jaren samen met buurtbewoners kunnen worden vernieuwd.
-
Voldoende groen in onze buurt is belangrijk voor een fijne en gezonde leefomgeving. Met het oog op de klimaatverandering vergroenen we bij een nieuw project minimaal 30%.
Eerst langzaam verkeer en openbaar vervoer
-
Onze mobiliteitsvisie en het uitvoeringsprogramma dragen bij aan een veilige, leefbare en gezonde stad en zijn de randvoorwaarden voor mobiliteit in onze stad.
-
We stimuleren in Nieuwegein lopen, fietsen en het gebruik van het openbaar vervoer. Op wijkwegen ontmoedigen we het autogebruik en leiden we het autoverkeer op een natuurlijke manier naar de H-structuur. Daarmee vergroten we de leefbaarheid en verbeteren we de luchtkwaliteit in de wijken.
-
Op wijkwegen nemen we maatregelen als het stoppen van de bus op de weg bij een halte, maken we doorlopende fietspaden en zetten we fietsstraten uit om het gebruik van de fiets veilig en aantrekkelijk maken.
-
Het openbaar vervoer in Nieuwegein moet voor iedereen dichtbij en makkelijk toegankelijk zijn. Als we willen dat we de auto vaker laten staan, dan moeten we in een hoog tempo ervoor zorgen dat bus en tram een goed alternatief zijn.
-
Alle wijken zijn aangesloten op het openbaar vervoernetwerk en iedereen moet gebruik kunnen blijven maken van de bus of de tram door voldoende haltes.
-
We leggen meer vrijliggende fietspaden aan, zorgen voor veilige fietsroutes naar scholen en kiezen binnen wijken overal voor een maximum snelheid van 30 km per uur.
-
De fiets zal een steeds prominentere plek krijgen in het verkeer. Bij de inrichting van onze wegen reserveren we meer ruimte voor fietsers met verschillende snelheden.
-
De Fietsersbond Nieuwegein is een belangrijke gesprekspartner om te komen tot veilige en duurzame keuzes voor fietsen in Nieuwegein.
-
We voeren schoolzones in, waardoor inrijverboden rondom scholend gelden. Tegelijkertijd voeren we campagnes dat basisscholieren en hun ouders zo veel mogelijk lopend of met de fiets naar school komen. Initiatieven van onderwijsinstellingen kunnen op onze steun rekenen.
-
We zetten in op snelfietsroutes en de kruising Edisonbaan/Martinbaan/Plettenburgerbaan krijgt een aanpassing, zodat bewoners van Meanderpark en fietsers vanuit Utrecht en Houten, andere delen van onze stad goed en veilig kunnen bereiken.
-
We ontmoedigen bezoekers om met de auto naar het stadscentrum te komen door te kiezen voor fietsstraten en eenrichtingsverkeer in de nabije omgeving. In City is volop ruimte om de fiets gratis en bewaakt te stallen. Tegelijkertijd zorgen we voor de vele regionale bezoekers van City voor een blijvende goede autobereikbaarheid van onze winkels en organisaties.
-
Het autoverkeer wordt naar onze stadswegen zoals de A.C. Verhoefweg, Zuidstedeweg en ’s-Gravenhoutseweg geleid. Dat doen we onder andere door knippen op wijkwegen aan te brengen. Op deze manier vergroten we de verkeersveiligheid, gezondheid en leefbaarheid in de wijk.
-
We stimuleren het deelgebruik van elektrische auto’ Daarbij is de toegankelijkheid en betaalbaarheid voor alle inwoners belangrijk.
-
Om buurten en wijken bereikbaar te houden, is in samenspraak met buurtbewoners een vorm van parkeerregulering mogelijk.
-
Voetgangers moeten gebruik kunnen maken van veilige en logisch gepositioneerde wandelpaden en oversteekplaatsen. Naast inwoners zijn partijen als Rover en Adviesraad Sociaal Domein belangrijke gesprekspartners om lopen in Nieuwegein veilig te maken.