Het woonmanifest: Een fijne woning voor ons allemaal

18 februari 2022

Iedereen verdient het om te kunnen wonen op een fijne plek waar je je thuis voelt. Maar zo’n fijn thuis is voor veel mensen onbereikbaar geworden. De markt werkt goed voor speculanten die veel woningen verzamelen voor de winst, niet voor mensen die er eentje nodig hebben om in te wonen. Vastgoedspeculanten nemen veel steden en dorpen over. De huren rijzen de pan uit en een betaalbare woning is nog nauwelijks te vinden. Starters, gezinnen en ouderen zijn de dupe. Dat moet en kan anders!

En die verandering begint op 16 maart. Bij de gemeenteraadsverkiezingen kan jij bepalen of betaalbaar wonen weer een recht voor ons allemaal wordt in plaats van een privilege voor een kleine groep. Met jouw stem kan je bepalen of er mensen in de gemeenteraad komen die zich inzetten voor meer betaalbare woningen, of juist mensen die vooral aan de belangen van beleggers en huisjesmelkers denken. Jouw stem maakt het verschil!

Samen kunnen we de woningnood keren, maar het gaat niet vanzelf. Overal in Nederland en ook in Nieuwegein zetten onze gemeenteraadsleden zich in voor meer betaalbare woningen en fijne, leefbare wijken. Daarom delen we graag onze plannen voor de komende jaren met jou. Samen maken we in jouw gemeente het verschil. PvdA Nieuwegein, lokaal de sociaalste.

1. Meer betaalbare huurwoningen

Iedereen heeft recht op een betaalbare woning. Maar de woningen die nu worden gebouwd zijn voor de meeste mensen veel te duur. De PvdA  wil daarom dat minstens 30 tot 40 procent van de nieuwe woningen gebouwd worden in het sociale segment, daar gaan onze PvdA’ers in de gemeenteraden voor zorgen. Nog voor de verkiezingen behandelt de Tweede Kamer de Wet voldoende betaalbare huurwoningen van PvdA, GroenLinks en SP. Die regelt dat het aantal betaalbare woningen minstens op peil blijft. Zo stoppen we de uitverkoop van sociale huurwoningen.

2. We maken huren weer betaalbaar

De huren gaan door het dak. De gemiddelde huur van een woning in de vrije sector is meer dan 1.000 euro per maand. Geen doen voor mensen met een normaal inkomen. Jongeren en starters zijn vaak meer dan de helft van wat ze verdienen kwijt een huur. Een kwart van de huurders heeft moeite om rond te komen.

Landelijk maken we huren weer betaalbaar, door het puntenstelsel toe te passen op alle huurwoningen. Dan geldt er een maximale eerlijke prijs voor alle huurwoningen.

Lokaal laten PvdA-wethouders in Nieuwegein, Groningen en Den Haag zien hoe je pandjesbazen aanpakt die zich niet aan de regels houden. In veel gemeenten zijn er al huurteams actief die misstanden opsporen. Daarnaast willen we de verhuurdervergunning uitbreiden met een boete voor verhuurders die de wet overtreden en te hoge huren vragen.

3. Duurzame woningen voor een lagere energierekening

Als we huurwoningen isoleren, dan is dat goed voor het klimaat en voor de energierekening. Bovendien is het fijner wonen in een goed geïsoleerd huis. In Rotterdam lanceerde de PvdA een voorstel om duizenden woningen te verduurzamen en ook in Nieuwegein zijn we bezig om onze woningen te verduurzamen. Dat zou in alle gemeentes moeten gebeuren.

Zo’n 500.000 huishoudens hebben een tochtige huurwoning, en betalen een torenhoge energierekening. Landelijk willen we regels aanpassen, zodat verhuurders minder huur mogen rekenen bij tochtige woningen. Voor woningen met labels F, G en H gaat de maximale huur omlaag, totdat de huisbaas de woning heeft geïsoleerd. Zo houden we de energierekening voor iedereen betaalbaar

4. Huizen zijn om in te wonen, niet om te verzamelen

Wonen is een recht, geen verdienmodel. Het mag niet zo zijn dat sommige mensen woningen verzamelen, terwijl anderen geen huis kunnen vinden. De PvdA wil daarom de zogenaamde  opkoopbescherming in veel meer gemeenten invoeren. Wie een huis koopt, moet er ook gaan wonen. In steden als Groningen, Den Haag en Amsterdam en Nieuwegein wordt daar door lokale PvdA’ers al stevig aan gewerkt. In de Tweede Kamer willen wij vastgoedspeculatie tegengaan door huurinkomsten eerlijk te betlasten.

5. Leegstand mag niet lonen

Een leegstaande woning is een verloren woning. Speculanten kopen woningen op, en laten ze vervolgens leegstaan. Zo liet de Amerikaanse vastgoedbelegger vorig jaar 300 woningen leegstaan in Amsterdam. Daarom willen wij leegstand tegengaan met nieuwe maatregelen zoals een lokale leegstandsverordening. Zo kan de gemeente ingrijpen als investeerders nodeloos woningen leeg laten staan en boetes uitdelen. De PvdA in Haarlem en Utrecht geven het goede voorbeeld. Dat moeten we in meer gemeentes invoeren.

In de Tweede Kamer zet de PvdA zich in voor een heffing op leegstand, zodat het niet langer loont om woningen op te kopen, en die vervolgens leeg te laten staan.

6. Geschikte woningen voor alle leeftijdsgroepen

Of je nu jong of oud bent, iedereen verdient een woning die bij hem of haar past. Voor veel jongeren is een studentenkamer of een eerste woning bijna niet te bemachtigen. Ook ouderen die kleiner willen gaan wonen grijpen vaak mis. De PvdA wil in gemeenten afspraken met bouwers en verhuurders maken zodat er voor alle leeftijdsgroepen voldoende woningen zijn. Landelijk ondersteunen we dit door innovatieve woonvormen zoals knarrenhofjes en wooncoöperaties mogelijk te maken.

7. Leefbare buurten

Je thuis voelen gaat niet alleen over je woning, maar ook over je buurt. De PvdA wil meer groen in de wijk. Daarom pakken we verloedering van onze straten door straatafval aan. Landelijk heeft de PvdA ervoor gezorgd dat er met het volkshuisvestingsfonds meer geld is om lokaal de leefbaarheid te verbeteren. Kinderen moeten veilig op straat kunnen spelen. Daarom moeten binnensteden en woonwijken verkeersluw worden en moeten we snelheidsduivels die onze straten onveilig maken stevige boetes geven. De overlast van deelscooters of fietsen van flitsbezorgers pakken we aan.

8. Voorzieningen echt lokaal

De lokale bibliotheek, het speeltuintje, het buurthuis en fatsoenlijk openbaar vervoer zijn onmisbaar voor een wijk of dorp. Toch wordt er door geldgebrek te vaak voor sluiting gekozen. Gemeenten moeten meer geld krijgen om de lokale voorzieningen te verbeteren. De PvdA is daarom voorstander van een hoger budget voor gemeenten zodat er op lokaal niveau weer geïnvesteerd kan worden.

9. Grip op gemeentegrond en bouwplicht

Nog te vaak zien we dat speculanten grond aankopen in gemeenten om er vervolgens niks mee te doen. Ze willen profiteren van de waardestijging terwijl er woningen gebouwd moeten worden. Gemeenten moeten daarom meer mogelijkheden krijgen om te sturen op de bouw van betaalbare woningen. Wanneer speculanten niet bouwen op aangekochte grond dan moet gemeenten zo nodig een bouwplicht in kunnen voeren. Een goed voorbeeld zien we in Gouda waar in het bestemmingplan wordt aangegeven dat er betaalbare woningen moeten worden gebouwd.