Opnieuw zorgen over dataveiligheid bij Samen Veilig Midden-Nederland

Door Emiel Holtermann op 18 februari 2022

Naar aanleiding van berichten uit de media over opnieuw een datalek bij Samen Veilig Midden-Nederland (SAVE) heb ik op donderdag 17 februari kritische vragen gesteld aan de verantwoordelijk wethouder Jan Kuiper.

Een jaar geleden maakte ik ook al gebruik van de rondvraag om mijn zorgen uit te spreken over het functioneren van Samen Veilig Midden-Nederland.
Dit deed ik naar aanleiding van een inspreker tijdens een inspraakronde van de raad, die een somber beeld schetste over de uitvoering van werkzaamheden door Samen Veilig Midden-Nederland. Namens de PvdA stelde ik toen kritische vragen aan de verantwoordelijk wethouder, de heer Kuiper. Hij zei toen vertrouwen te hebben in het verandertraject dat bij SAVE in gang was gezet. Veranderingen die noodzakelijk waren na diverse klachten die in de regio waren geuit.
Drie jaar geleden hadden we in de raad ook al vragen gesteld over een groot datalek bij SAVE en aangedrongen dat de dataveiligheid echt op orde moet zijn.

Met ontzetting neemt de PvdA nu opnieuw kennis van een groot datalek bij SAVE en Veilig Thuis, waarbij duizenden interne pagina’s op internet zijn beland.
De PvdA is van mening dat gezinnen die te maken krijgen met SAVE – en dat is al ingrijpend genoeg – er volledig op moeten kunnen vertrouwen dat de privacy gewaarborgd is.

De PvdA spreekt opnieuw zijn grote zorg uit over het functioneren van SAVE Midden Nederland en heeft daarbij de volgende vragen aan het college:

1. Het datalek was al bij Samen Veilig bekend sinds 22 januari, maar deze organisatie blijkt de gemeente Utrecht daar onvoldoende en niet tijdig over te hebben geïnformeerd. Wanneer bent u als wethouder hierover geïnformeerd?

2. Vindt u met mij dat deze gang van zaken (het datalek en het hierover niet tijdig informeren) onacceptabel is?

3. Welke stappen heeft u nadat u bent geïnformeerd ondernomen of bent u van plan nog te ondernemen?

4.a. Is er volgens u sprake van een structureel probleem met betrekking tot de informatiebeveiliging bij Samen Veilig?
4.b. Kunnen we er nog wel op vertrouwen of alle incidenten van de afgelopen jaren bij ons bekend zijn?
4.c. Moet dit niet tot op de bodem worden uitgezocht door een extern en onafhankelijk onderzoek? Heeft de verantwoordelijk wethouder van de gemeente Utrecht dhr. Eerenberg u hier al over benaderd en wat zijn daarbij de vervolgstappen?
4.d. En hoe worden we hier als raad over geïnformeerd?

5. In 2019 is n.a.v. het functioneren van SAVE een Veranderagenda vastgesteld. Kunt u ons informeren over de laatste stand van zaken omtrent de uitvoering hiervan?

6. U sprak vorig jaar nog u vertrouwen uit in het functioneren van Samen Veilig. Bent u deze mening nog steeds toegedaan en welke mogelijkheden ziet u nog om het vertrouwen te herstellen?

Uit de antwoorden van de wethouder Kuiper blijkt dat hij deze gang van zaken ook onacceptabel vindt en dat hij in overleg met zijn collega’s in de regiogemeenten met een gezamenlijke reactie komt. De raad wordt hierover op korte termijn schriftelijk geïnformeerd.

We houden dit nauwlettend in de gaten.

Emiel Holtermann