PvdA Nieuwegein onthutst over blunder provincie

17 september 2020

De PvdA-fractie van Nieuwegein heeft met ongeloof kennis genomen van het bericht dat de ingebruikname van de nieuwe tramlijn Utrecht – Nieuwegein/IJsselstein opnieuw wordt uitgesteld door een blunder bij de Provincie.
De PvdA zal vanavond in de Raad hierover vragen stellen aan het College.

Het blijkt dat de provincie Utrecht een verkeerde vergunning heeft aangevraagd om de tram in gebruik te nemen, zodra de renovatie van deze zomer is afgerond. Het lijkt erop dat de vergunningaanvraag zwaar is onderschat en dat de gevolgen desastreus zijn. Zeker voor de reizigers uit Nieuwegein, maar ook uit IJsselstein.

De PvdA stelt de volgende vragen aan het college:
– Hoe gaat u kenbaar maken dat dit onacceptabel is.
– Hoe gaat u er voor zorgen dat het uitstel zo kort mogelijk is, waardoor reizigers niet nog langer gedupeerd worden? Is bijvoorbeeld een verkorte procedure mogelijk?
– Gaat u zorgen voor goed (vervangend) openbaar vervoer gedurende de hele periode dat het tramtraject nog niet in gebruik kan worden genomen?
– Wie draait erop voor  de meerkosten van dit wanbeheer?
– Kunt u ons informeren over hoe lang het gaat duren alvorens de tramlijn in gebruik kan worden genomen?
– Indien dit onverhoopt lang gaat duren, Is het dan mogelijk de vervanging van de tramlijn bij halte Stadscentrum nu versneld uit te voeren? Anders hebben we over een jaar tijdens de zomer opnieuw een tramloze periode.