PvdA steekt leraren hart onder de riem

6 november 2019

Vandaag staken scholen in Nieuwegein. De PvdA Nieuwegein staat pal achter de leraren. De raadsleden Vincent van Esch en Emiel Holtermann deelden op deze dag taarten in de vorm van een hart uit bij een aantal scholen. Emiel Holtermann is namens de PvdA woordvoerder onderwijs en vindt het belangrijk dat de leraren steun krijgen voor hun actie: “De mensen die in het onderwijs werken, zetten zich dagelijks met hart en ziel in voor onze kinderen. Zij verdienen beter en het is goed dat ze daarvoor actie voeren. Het extra geld dat nu is toegezegd is een goed begin. Maar deze middelen zijn slechts incidenteel, terwijl structurele oplossingen noodzakelijk zijn.”

Het lerarentekort groeit elke dag. De kwaliteit van het onderwijs staat onder zware druk. Scholen zijn genoodzaakt over te gaan tot vierdaagse schoolweken en dreigen over een paar jaar kinderen pas vanaf 5 jaar aan te kunnen nemen. Er worden klassen naar huis gestuurd of verdeeld over andere – toch al volle – klassen en laatst werd bekend dat een school moest sluiten vanwege het lerarentekort.

Deze week vergadert de Tweede Kamer over de onderwijsbegroting. De PvdA zal daar wederom pleiten voor meer structureel geld voor het onderwijs.