€ 1.200 vrijstelling aan giften per jaar voor inwoners met een bijstandsuitkering.

Door Marianne Spalburg op 5 mei 2021

Op initiatief van Marianne Spalburg van de PvdA is er een motie ingediend in de gemeenteraad van 3 mei jl.. De motie vraagt het college om een vrijstelling van € 1.200 per jaar aan giften, zoals bv boodschappen, voor onze inwoners met een bijstandsuitkering. Het kan onze inwoners net dat extra steuntje in de rug geven, wat in een betrokken samenleving wenselijk is. Door de vrijstelling kan wellicht worden voorkomen dat inwoners dieper in de financiële problemen/schulden komen. Voor sommige inwoners is een gang naar de voedselbank soms een stap te ver. Hoe mooi dat zij nu zo af en toe geholpen kunnen worden door familie en vrienden, zonder dat zij direct gekort worden op hun uitkering.

Het is natuurlijk te triest voor woorden dat moties als deze gemaakt moeten worden. Er is fundamenteel iets mis met onze wetgeving. Het liefst had Marianne Spalburg het college opgeroepen om onderlinge menselijke hulp geen onderdeel van de controle van de sociale dienst te laten zijn.

Deze motie is ook in de Tweede Kamer ingediend en aangenomen, maar wij willen niet wachten op de landelijke regeling. De motie is in de Nieuwegeinse raad “unaniem” aangenomen. Hoe mooi is dat. De menselijke maat is hard nodig en wel nu volgens Marianne Spalburg.